Kütyüzés helyett

…Mert mindig van visszaút.
(A megelőzés persze az optimális irány.)

Szabó Virág

play

Ha úgy érezzük, “elszaladt a ló”, és fizikai, mentális, érzelmi jelei vannak annak, hogy káros hatásokat gyakorol a képernyőzés gyermekünk személyiségére, viselkedésére, egészségére – még mindig megálljt parancsolhatunk a negatív befolyásnak, és kütyüzés helyett más, izgalmas tevékenységek felé fordíthatjuk csemeténk figyelmét.
A szabad játék, a közös alkotás, a szabadtéri mozgásos tevékenység, a meseolvasás mindennél gyógyítóbb erejű – és elengedhetetlen az egészséges fejlődéshez -, ezt tudjuk. Oldalunkon arra adunk ötleteket, konkrét, kütyü-okozta problémák orvoslására mit érdemes mozgósítanunk, segítő gyakorlatként.

Bizony, a túl sok (5-6 éves kor alatt a néhány perc is túl soknak számít!) kütyühasználat hozhat jó néhány kihívást gyermekünk egészségi állapotában – érdemes erre időben tudatossá válva megelőzni a bajt.

exer

1, Napjainkban egyre gyakoribb a gyermekkori gerincprobléma, amelynek oka lehet a kevés, nem megfelelő testmozgás és – például – a képernyő előtt való görnyedés. A legenyhébb tartási rendellenességet hanyagtartásnak hívjuk. Ez esetben, ha rászólunk a gyermekre, korrigálni képes a testtartását. Ám ha rögzül a rossz szokás,  gerincferdülés is kialakulhat. (A játékok forrása: www.kepessegfejlesztes.hu)

  • gurulás gyakorlása: földön fekve, karok magastartásban, gurulás mindkét irányban úgy, hogy a lábak és a karok nyújtva maradjanak
  • kúszás gyakorlása: utánozzuk a katonákat, ahogy kúsznak a földön!
  • „repülő”: hason fekve, karok oldalsó középtartásban a földön, majd a földtől felemelni a karokat
  • „hintaló”: hason fekve mindkét kart felemelni, majd az összetett lábakat is, végül ringatózás, mint egy hintaló
  • „cicahát”, „kutyahát”: négykézláb helyzetben törzs homorítás, domborítás
  • „ingaóra”: terpeszállásban törzsdöntés jobbra-balra
  • „kosár a fejen”: képzeletbeli kosarat felrakni a fejre, majd magastartásban sétálni a tér minden irányába.
  • „madárka”: összegombócodva guggolni, mint a madár a fészkében, majd felállni, a madár szárnycsapásait utánozni

2, Egyre több szemorvos számol be arról, hogy igen korán szemüveg szükséges a gyermeknek. Miért is? Az ok sok esetben a képernyőzés. Szem-kézkoordinációs gyakorlatok következnek.
Tegyünk egy tálba vagy tojástartó rekeszeibe mindenféle színes formákat (pl. pici labdát, színes vattacsomót, bármit). A gyermek feladata nagykanállal, kiskanállal, csipesszel stb. kihalászni azokat.
Hurkapálcára fűzessünk fel vele színes ételeket pl. gabonapelyhet, uborkát, mozarellasajtot. Ugyanígy, a színes gyöngyök fűzése is segítő tevékenység lehet a probléma kezelésére.
Támogató játék a különböző színű és méretű labdák kosárra dobása.
kidp

3, A kreativitás fejlesztésére – amelyet igencsak visszaszorít a kütyübirodalomban való elveszettség -, számtalan játékos gyakorlat létezik. Csak néhány ötlet, induláshoz:
Adjunk meg öt szót a gyereknek. Írjon mesét úgy, hogy az öt szónak szerepelnie kell a történetben.
Illusztrálja is a mesét.
Tervezzen meg egy mostanáig ismeretlen járművet vagy robotot.
Mutassa be, milyen az élet egy újonnan felfedezett bolygón. Kik laknak ott, hogyan élnek, mit tanulhatunk tőlük, és ők tőlünk?
A sikeres élet titka a kreatív szemlélet. Ezt csak szabad játékok mentén tudja elsajátítani a gyermek – és bizony a kezdeti elmaradás pótolható ugyan, de nem kevés munkával. Hozzáteszem, ha épp a szülő nem érzi magát kreatívnak a közös játékra – ezek az ötletek máris kitöltenek egy délutánt, tartalmas elfoglaltsággal!

bor

4, A kommunikáció és az érzelmi önkifejezés fejlesztése elengedhetetlen a boldog, őszinte élethez. Számtalan játék van, ami ezt a folyamatot pozitívan támogatja. Hadd mutassam be a kedvencünket: Boribon, hogy vagy? címmel megjelent egy társasjáték a legkisebbeknek. A kártyák bemutatják különböző érzéseinket – azok helyénvalóságát, és nem utolsósorban segítenek megfogalmazni ezeket az érzéseket. Nagyobbaknak hasonló célból ajánljuk például a Positivity társasjátékot, bár a hároméves kislányom is oda van ezért, és lelkesen kapcsolódik a játékhoz. Amikor például elhangzott a kérdés: mi az, amiben a szüleid jó lenne, ha változtatnának? – azt felelte: még többet és még többet játszanak velem! 🙂 Hát, így van ez.

Kis Adrienn ajánlója:
Biztosan hallottál már róla, hogy fontos az érzelmi intelligencia, fontos a gyerekek érzelmeinek elfogadása, érzelmi önkifejezésének támogatása. De hogyan kezdhettek hozzá? Mégsem ülhetsz le vele, hogy „beszélgessünk az érzéseidről”!? Ennél jobbra van szükség.

Mint például egy témakörökre bontott füzet, 48 elgondolkodtató, beszélgetés indító, vagy akár rajzolásra inspiráló gyakorlatokkal, játékokkal, felvetésekkel, ami kifejezetten az óvodás és kisiskolás korosztály és szüleik számára készült.
https://ertsunkszot.hu/ei-kartyak-hasznalati-utmutato/

nagy

VISSZA a tartalomjegyzékhez

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük