Karanténkonyha – Süssünk, főzzünk gyerekekkel

Bahul Krisztina írása

Gyerekkel otthon lenni egész nap és mellette home office-ban dolgozni, sőt főzni az egész családra, bizony nem könnyű kihívás egy anyukának. Összeállításunkban igyekeztünk egyszerűen és viszonylag kevés időráfordítással megvalósítható recepteket bemutatni, tekintettel arra, hogy az anyukák is egyre leterheltebbek a rohanó dolgos hétköznapokon, ezért a konyhára még kevesebb idő marad. Az ételek alapvetően egészséges, könnyen emészthető összetevőkből állnak, illetve tej-, cukor- és gluténmentesek. Receptjeink elkészítésében lassan felszívódó szénhidrátokat használunk, melyek többek között kiegyensúlyozzák az éhségérzetet, illetve nem használunk cukrot és édesítőszert sem, így nem kell tartanunk attól, hogy gyermekünk estére „túlpörög” és aznap későn fog elaludni. Az általunk kínált ételek beilleszthetőek a család étkezésébe, színesítik azt új ízvilágukkal a szürke dolgozós napokban, csökkentve ezáltal is az egyhangúságot. A konyhai feladatokat megoszthatjuk gyermekünkkel, akinek ezáltal nyílik a kreativitása, a családi munkamegosztás aktív részesévé válik és nem utolsó sorban tényleges terheket vehet le a főzésbe belefáradt anyukáról. A gyermek szívesen veszi az életkorának megfelelő feladatokat, mint borsótisztítás, a paradicsom megmosása vagy az asztal megterítése. Idetartozik a tányér feldíszítése is például mikrozöldekkel, ehető virágokkal vagy egyszerűen a szép és ízléses tálalást, a köret és a saláták elhelyezését a tányéron szintén lehet a gyermeki fantáziára bízni. Ezzel is gazdagodhat a gyermek belső világa. Azzal, hogy a gyermeket is bevonjuk a sütésbe-főzésbe, közelebb kerülnek hozzá az alapanyagok és szívesebben eszi majd meg a tányérjára feltálalt ételt. Játékos formában ismerkedhet a színekkel, formákkal, ízekkel, és így aktívan használhatja az érzékszerveit is a konyhában.
Ki szeretnénk térni az alapanyag beszerzéssel kapcsolatban, hogy erre remek terepet kínálnak az egyre több helyen is elérhető termelői piacok, a helyi termelőket tömörítő kosárközösségek, ahol friss és sok esetben vegyszermentes, az idénynek megfelelő zöldséget, gyümölcsöt, hús- és tejtermékeket lehet beszerezni. Értékes lehetőség továbbá a kerti munka, a balkonládában történő eperpalánta locsolása vagy akár a konyhaablakban termeszthető fűszernövények, mikrozöldek közös nevelgetése is a gyermekkel, amely tevékenységek által – a konkrét kézzel fogható termés mellett – kapcsolat létesül a gyermek és a tányérra kerülő étel között. A receptjeinkhez nagyrészt saját termesztésű zöldségeket, gyümölcsöket használtunk, illetve helyi termelőktől szereztük be azokat.

Étkezés közben próbáljunk az ízekre, illatokra, színekre figyelni, és arra, hogy milyen testérzetet okoz az elfogyasztott étel, s akár ezt beszéljük is meg a gyermekkel. Hiszen ezáltal közelebb kerülhet a testjeleinek értelmezéséhez, megtanulhatja megfogalmazni az egyes ételek elfogyasztásával járó komfortérzetét vagy esetleges kellemetlenségét. A családon belül fontosnak tartjuk kialakítani az étkezés terén is az őszinte beszélgetéseket.

HSP konyha – Hamuban sült receptek

Az immunrendszer erősítése táplálkozással, avagy a savanyú káposzta csodája

Fotó: Bahul Kriszti

TARTALOMJEGYZÉK