Az immunrendszer erősítése táplálkozással, avagy a savanyú káposzta csodája

 

Hyross Kata, természetgyógyász, funkcionális táplálkozási tanácsadó írása

Az immunrendszer folyamatos erősítése egyre kiemeltebb jelentőségű napjainkban. Ez így eléggé elcsépelt mondat, ugye? Belegondoltunk már mit eszünk egy nap össze és vissza? Mit adunk a gyermekünknek az iskolába? Reggelizik-e a család hétköznap és vajon mi kerül az uzsonnás dobozba? Javaslom, hogy fogj egy tollat és egy papírlapot ma este, és írd le az összes mai nap elfogyasztott ételt! Az eredményt előre borítékolom…

Kedves Anyuka, engedj meg egy ajánlást arra, hogy mivel tudod kicsit egészségesebbé tenni gyermeked és a családod étkezéseit! Az erjesztett, lakto-fermentált zöldségek szerepéről már írtunk a magazinunkban, de úgy gondoljuk, hogy a mai világban hangsúlyoznunk szükséges ezek immunrendszer erősítő tulajdonságát. A legegyszerűbb fermentált zöldség: a savanyú káposzta, mely nem tartalmaz ecetet, cukrot és tartósítószert. Vigyázat, a bolti zacskós vagy dobozos káposzták általában nem fermentáltak, hőkezelésen estek át, ami leállítja az erjesztést és elpusztítja az élő mikroorganizmusokat. Piacon kistermelőtől tudsz vásárolni hagyományos módon savanyított káposztát.

Fermentált savanyúság – Élő étel, élő mikroorganizmusokkal!

Mit is értünk fermentált savanyúság alatt? A zöldségeket természetes úton, só és fűszerek hozzáadásával heteken, hónapokon keresztül erjesztjük, ahogy hagyományosan a savanyú káposztát készítik nagyanyáink. A fermentálás: tejsavas erjesztést jelent, mely során a zöldségekben található mikroorganizmusok a zöldségben található cukrot lebontják és tejsavvá alakítják át. Az optimális gyomorműködést elősegíthetjük a fermentált zöldségek rendszeres fogyasztásával, ugyanis ezek szabályozzák a gyomorsav szintet, természetes módon megteremtik az emésztéshez szükséges pH-t és megalapozzák a könnyű emésztést. Ezenkívül ne feledjük erőteljes probiotikus hatásukat a bennük található több száz hasznos baktériummal! A folyamat megemeli a néhány tápanyag mennyiségét, így például a B-vitaminokat is. A C-vitamin minősége javul, sőt a C-vitamin a fermentáció során stabilizálódik, ezért is szállítottak már a 18. században a hajóutakon a matrózok egészségének megőrzésére hordókban savanyú káposztát.

A fermentált savanyúságot ajánlott napi háromszor fogyasztani 1-2 evőkanállal a főétkezésekhez.  Savanyúságként esszük, de nagyon kellemes ízkavalkádot lehet elérni, ha pl. póréhagyma vagy krumpli krémlevesbe levesbetétként, rizsköretbe keverve fogyasztva vagy a reggeli szendvicsünkbe. Egészséges zöldségfeltét lehet az uzsonnába, amit magával visz a gyermek az iskolába és kiválthatja a primőr, permetezőszerrel telített paradicsomot, paprikát. Tapasztalatom szerint a gyermekek szeretik ezt az ízt, de azért ajánlott kisebb lépésekben megkedveltetni velük.

Ez a savanyúság nem tartalmaz ecetet, cukrot és tartósítószert. Savanykás íze a fermentálásnak köszönhető. Hűvös helyen hónapokig eláll, mely során az érés lassan folyik tovább.

A fermentált ételek fogyasztása támogatja a bélrendszert, gazdagok probiotikumokban és prebiotikumokban, amelyek olyan tápanyaggal látják el a szervezetet, melyek segítik az emésztőrendszer egyensúlyának megteremtését. Segítik megemészteni azokat az ételeket is, amelyekkel együtt esszük, így emésztőenzimként is szolgálnak.

Kedvező élettani hatása miatt tiszta szívemből tudom ajánlani gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt.

Fotó: Bahul Kriszti

VISSZA